«1922, η άφιξη των προσφύγων στην Ξάνθη»

τοπική ιστορία

Κάθε πράξη δημιουργίας είναι πρώτα μια πράξη καταστροφής

 

Εισαγωγή

Με την λήξη της μικρασιατικής εκστρατείας και την υπογραφή λίγο αργότερα της συνθήκης της Λοζάνης, το ελληνικό κράτος καλείται να διαχειριστεί μια πρωτοφανή για τα πενιχρά μέσα του ανθρωπιστική κρίση. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κοινωνίας των Εθνών 1,5 εκατομμύριο Έλληνες της Ανατολίας αναγκάστηκαν να φύγουν από τις πατρίδες τους και να μετοικήσουν στην Ελλάδα. Παρά τις αδικίες και τις ταλαιπωρίες, οι πρόσφυγες σώθηκαν, ενσωματώθηκαν και αγιοποίησαν τη δυνατότητα μιας νέας αρχής, μέσα στα ασφαλή σύνορα του Ελληνικού κράτους. Προερχόμενοι από τόπους με κοσμοπολίτικη κουλτούρα και μακραίωνη παράδοση, οι πρόσφυγες μπόλιασαν τη νέα πατρίδα με τον πολιτισμό τους. Το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 ετών από την Μικρασιατική Καταστροφή και την σταδιακή είσοδο των προσφύγων στην Ελλάδα , έχει σχεδιάσει και παρουσιάσει το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «1922, η άφιξη των προσφύγων στην Ξάνθη»

 

Λεπτομέρειες Προγράμματος

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι σχεδιασμένο για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, προσαρμοσμένο στις ειδικές απαιτήσεις κάθε τμήματος.

Το βίωμα

Μέσα από την  ειδικά διαμορφωμένη μουσειακή έκθεση οι συμμετέχοντες έχουν την δυνατότητα να βιώσουν το αίσθημα «του πρόσφυγα», το αίσθημα του εκπατρισμού αλλά και την ανάγκη της επιβίωσης.

Η τοπική ιστορία

Μέσα από το υλικό και τα αρχεία του μουσείου οι μαθητές πληροφορούνται για το αντίκτυπο της ανταλλαγής των πληθυσμών στην τοπική κοινωνία της Ξάνθης. Ειδικότερα βλέπουμε πως η είσοδος 20.000 προσφύγων στην ΠΕ Ξάνθης όχι μόνο άλλαξε ριζικά τη φυσιογνωμία της πόλης αλλά την μετέτρεψε μέσα σε 10 χρόνια σε μια από τις πλουσιότερες πόλεις της Ελλάδας…

Η  πολυτροπικότητα

Μέσα ηχητικά αρχεία ,banners, χάρτες και slide show σε οθόνη οι μαθητές αντλούν υλικού και ερεθίσματα μέσα από διαφορετικά κανάλια. Έτσι ενισχύεται η πρόσληψη και αφομοίωση του εκπαιδευτικού υλικού πολύ πιο αποτελεσματικά από μια μονοδιάστατη παρουσίαση ή ομιλία. Οι μαθητές προσανατολίζονται στον τόπο και στον χρόνο των συμβάντων.

Η έρευνα

Τέλος, στον εκθεσιακό χώρο λειτουργεί αναγνωστήριο όπου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν αναζητήσουν λεπτομέρειες για τα γεγονότα της εποχής  αλλά και να μελετήσουν τις πηγές και τα αρχεία του μουσείου.

Πληροφορίες

Ηλικία: Προσαρμοσμένο για μαθητές Δημοτικού,  Γυμνασίου & Λυκείου

Διάρκεια: 60 – 70 λεπτά

Χώρος διεξαγωγής: Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης

Αριθμός Συμμετεχόντων: έως 25 μαθητές

Κόστος Συμμετοχής: 2€/άτομο

Επικοινωνία

Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης
Αντίκα 7, 67132, Ξάνθη – Τηλ: 25410 25421