Ημερολόγιο Εκδηλώσεων

Μάιος 2024

Τρίτη
14 Μαΐου
2024
Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή
Καπναποθήκη της ΦΕΞ
19:00

Την Τρίτη 14 Μαίου για ΔΥΟ παραστάσεις στις 19:00 & 21:15 στην Καπναποθήκη της ΦΕΞ.

Με τη Ράνια Σχίζα στον ομώνυμο ρόλο, ο μονόλογος της Κικής Μαυρίδου, βασισμένος στη ζωή της μητέρας του Κώστα Ταχτσή, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη, συνεχίζει την σαρωτική του πορεία για 3η χρονιά.

Η παράσταση «Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή» τιμήθηκε 2 φορές με 1ο Βραβείο Γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της Ράνιας Σχίζας, από τα 12α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης που διοργανώνει η Kulturosupa.gr (2023) και από τα Βραβεία Κοινού του All4fun (2023). Πήρε το 2ο Βραβείο Καλύτερης Θεατρικής Παράστασης στα Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης που διοργανώνει η Kulturosupa.gr (2023) ενώ επίσης ήταν υποψήφια για το Βραβείο Καλύτερου Πρωτότυπου Κειμένου στα 12α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης που διοργανώνει η Kulturosupa.gr (2023), υποψήφια για το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Νεοελληνικού Έργου από τα Βραβεία Κοινού του All4fun (2022) και 2 φορές υποψήφια για Βραβείο Καλύτερης Πρωτότυπης Μουσικής, στα 12α Θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης που διοργανώνει η Kulturosupa.gr (2023) και στα  Βραβεία Κοινού του All4fun (2022).

Υπόθεση

Η Έλλη Ζάχου Ταχτσή, μητέρα του σπουδαίου μεταπολεμικού λογοτέχνη Κώστα Ταχτσή, υπήρξε μια ανυπόταχτη γυναίκα, που το μόνο που ήθελε, ήταν να ζήσει ελεύθερη και να αγαπηθεί. Ατύχησε και στα δύο. Υπέκυψε στη σκληρότητα της εποχής της και έγινε πιο σκληρή από αυτήν.

«Η μάνα αυτουνού». Προσφώνηση απαξιωτική, ειρωνική, σαρκαστική, μα τόσο οικεία, τόσο γνώριμη. Ειπωμένη υπαινικτικά και πάντοτε χαμηλόφωνα. Σχεδόν ψιθυριστά. Από αυτούς τους ψίθυρους που είναι μαχαιριές στην καρδιά. Που καμιά φορά όμως γίνονται και φονικά. «Ο γιος αυτηνής», ο Κώστας Ταχτσής, δολοφονήθηκε. Όπως «δολοφονείται» σ’ αυτόν τον κόσμο, ότι απειλεί να ξεσκεπάσει την υποκρισία του. 

«Η μάνα αυτουνού», από τα λιγότερα φωτισμένα πρόσωπα στον κυρίως αυτοβιογραφικό συγγραφικό κόσμο του Κώστα Ταχτσή. Στον οποίο βασίστηκε για να γράψει και το σημαντικότερο έργο του. Το «Τρίτο Στεφάνι». Που αποτελεί, πέρα από μια καταγραφή κι ένα ξεμασκάρεμα της αγίας ελληνικής οικογένειας. Κι αν το «Τρίτο Στεφάνι» ταυτίζεται με την ίδια την Ελλάδα, η ιστορία της μητέρας του, ταυτίζεται με όλα τα κρυμμένα μυστικά, που κρατάμε καλά κλειδωμένα σε σκονισμένα μπαούλα, στοιβαγμένα στα υπόγεια της ψυχής μας.

Είναι μία από τις εννέα παραστάσεις του θεατρικού project «Ο ΓΙΟΣ ΜΟΥ... ». Ένα θεατρικό φεστιβάλ μονολόγων, με εμπνευστή και καλλιτεχνικό διευθυντή τον Δημήτρη Καρατζιά, που φέρνει επί σκηνής μάνες σπουδαίων Ελλήνων ανδρών.

Τιμή εισιτηρίου: 16€ κανονικό 13€ μειωμένο (ΑΜΕΑ, φοιτητικό, πολυτέκνων, μέλη της ΦΕΞ)

Προπώληση εισιτηρίων: στο Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης και στη more.com

Δευτέρα
20 Μαΐου
2024
Οι Ταινίες της Δευτέρας – 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης
18:30 - 11:30

Π ρ ό γ ρ α μ μ α    Π ρ ο β ο λ ώ ν  -   Σ υ ν ό ψ ε ι ς

 6.30μμ-8.00μμ

ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ, Κωστας Αθουσάκης, 80’

Ο κύκλος ζωής του μεταξοσκώληκα συνυφαίνεται με τις εκθέσεις και τις δράσεις του Χανιώτη γλύπτη, περφόρμερ, αρθρογράφου και παιδαγωγού της τέχνης Γιάννη Π. Μαρκαντωνάκη. Εμμονικός καλλιτέχνης με εγκαταστάσεις και έργα που κοσμούν το δημόσιο χώρο και κεντρίζουν το φαντασιακό, αξιοποιεί υλικά ανακύκλωσης που συνιστούν το δικό του πολύτιμο μετάξι.

8.00-9.30μμ             

ΕΜΠΡΟΣ ΕΛΕΥΘ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡ ΘΕΑΤΡΟ,  Αλκ. Καφετζη, 71’

Ένα ντοκιμαντέρ που διερευνά μια αυτοοργανωμένη καλλιτεχνική κοινότητα στο κέντρο της Αθήνας. Δεκαετίες πριν μεταμορφωθεί σε θέατρο το 1989, το κτίριο λειτουργούσε ως τυπογραφείο για την εφημερίδα Εμπρός. Σήμερα τελεί υπό κατάληψη και λειτουργεί ως ελεύθερο αυτοοργανωμένο θέατρο, παρέχοντας έναν χώρο για ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση και ανοιχτές συνελεύσεις.

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΡΓΩΝ, Στεφανος Μονδελος 27’

Κάποιες φωτογραφίες που καταγράφουν την εξέλιξη ενός τεχνικού έργου γίνονται αφορμή για την αποκάλυψη ενός σκανδάλου και φανερώνουν μια ανυποψίαστη σχέση μεταξύ της κατασκευής δημοσίων έργων και της πράξης της σκηνοθεσίας. Όπως αναφέρει με χιούμορ κάποια στιγμή ο αφηγητής: «All the world’s a stage». Μια ιστορία μυθοπλασίας εμπνευσμένη από πραγματικά γεγονότα.

9.30μμ-11.30μμ

ΛΑΙΚΟΙ ΒΑΡΔΟΙ, Θανος Κουτσανδρεας, 109’

Μέσα από την καθημερινή ραδιοφωνική εκπομπή του Λαϊκοί βάρδοι, ο Πάνος Γεραμάνης παρουσιάζει τους σπουδαιότερους και συχνά ξεχασμένους ήρωες του ελληνικού λαϊκού τραγουδιού. Ένα παλίμψηστο της μουσικής λαϊκής μας παράδοσης, το οποίο συνοδεύεται από τις παιδικές του αναμνήσεις και τα πρώτα χρόνια της πορείας του στις εφημερίδες και στο ραδιόφωνο.

Δευτέρα
20 Μαΐου
2024
26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΤΑΞΙΔΙ
Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης
18:30 - 23:00

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΞΑΝΘΗ

Το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συνεχίζει τις προβολές σε περιφερειακές πόλεις της Ελλάδας με τη δράση ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΤΑΞΙΔΙ, κάνοντας διαθέσιμο ένα σημαντικό  μέρος του ελληνικού προγράμματος. Ενισχύει έτσι την πολιτιστική αποκέντρωση και μεταφέρει κλίμα αυτής της κινηματογραφικής γιορτής στις αίθουσες και πολιτιστικούς χώρους συγκεκριμένων πόλεων.

Στην Ξάνθη η Κινηματογραφική Λέσχη της ΦΕΞ υποδέχεται το φεστιβάλ και συμμετέχει στη δράση ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΤΑΞΙΔΙ - Περιφερειακές προβολές 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ από τη Δευτέρα 20 έως την Κυριακή 26 Μαίου 2024 στο Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης 6:30μμ - 11:00μμ

Το Σάββατο 25 Μαίου 8:00μμ η Κινηματογραφική Λέσχη  στο πλαίσιο του φεστιβάλ, φιλοξενεί την  σκηνοθέτιδα ΑΝΤΑ ΠΙΤΣΟΥ για μια συζήτηση μετά την προβολή της ταινίας της «ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ Η ΜΝΗΜΗ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΘΥΜΑΤΑΙ» η οποία συμμετείχε στο 26ο  Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και διακρίθηκε με το βραβείο κοινού.

ΚΙΝΗΜΑΤΡΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ - ΦΙΛΟΠΡΟΟΔΗ ΕΝΩΣΗ ΞΑΝΘΗΣ

Τρίτη
21 Μαΐου
2024
Οι Ταινίες της Τρίτης – 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης
18:30 - 23:30

Π ρ ό γ ρ α μ μ α    Π ρ ο β ο λ ώ ν  -   Σ υ ν ό ψ ε ι ς

6.30μμ-8.00μμ

ΑΡΜΑΝΟΙ ΟΙ ΒΛΑΧΟΙ, Μιχάλης Καμακας, 52’

Ένα ντοκιμαντέρ του Μιχάλη Καμάκα, το οποίο αναδεικνύει την προσφορά των Βλαχόφωνων Ελλήνων σε κομβικά σημεία της ελληνικής ιστορίας και έρχεται να απαντήσει σε ένα καίριο ερώτημα: Πώς γίνεται η λέξη «Βλάχος» να χρησιμοποιείται ως «βλάχος» και να είναι συνυφασμένη με τον άξεστο, τον χωριάτη, τον απολίτιστο...

OMIDO, Νικόλας Παπαδημητρίου, 27’

Πλησιάζοντας την όγδοη δεκαετία της ζωής του, ο Δημήτρης Ομηρίδης συνεχίζει και γυμνάζεται καθημερινά διεκδικώντας ένα υγιές και δυνατό σώμα. Παράλληλα, διατηρεί μια σχολή γυμναστικής στο κέντρο της Αθήνας, όπου φίλοι και μαθητές έρχονται σε επαφή με την ιδιαίτερη φιλοσοφία του και πρακτική εκγύμνασης του σώματος που ο ίδιος αποκαλεί OMI-DO.

8.00-9.30μμ             

ΥΠΗΡΕΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ, Νίκος Ασλανίδης, 83’

Την περίοδο της Κατοχής 22 δημοσιογράφοι υπογράφουν το μυστικό «Πρωτόκολλο τιμής» και δεσμεύονται να μην προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στα έντυπα που εξέδιδαν οι κατακτητές και να εργαστούν μόνο στις εφημερίδες που εξέφραζαν την Αντίσταση. Τρεις δημοσιογράφοι θα μεταφερθούν στα χιτλερικά στρατόπεδα συγκέντρωσης, όπου θα βρουν τραγικό θάνατο... Η ιστορική διαδρομή της Ένωσης Συντακτών Μακεδονίας-Θράκης, γυρισμένη με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από την ίδρυσή της.

ΤΟ ΚΙΝΗΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ, Λουκάς Παλαιοκρασάς, 12’

Η Ένωση Κυριών Δράμας - Σπίτι Ανοιχτής Φιλοξενίας υλοποιεί το εκπαιδευτικό έργο «Το Mobile School ταξιδεύει». Μέσω μιας τροχήλατης κατασκευής, προσεγγίζει παιδιά Ρομά που ζουν και εργάζονται στους δρόμους στους Νομούς Δράμας, Καβάλας και Ξάνθης, με στόχο την καταπολέμηση της σχολικής διαρροής και του αναλφαβητισμού. Τα παιδιά Ρομά που το προσεγγίζουν, μαθαίνουν γραφή και πολλές άλλες δραστηριότητες. 

9.30μμ-11.30μμ

ΟΙ ΕΛΕΥΣΙΝΙΟΙ,  Φίλιππος Κουτσάφτης, 108’

Η δυναμική προσωπογραφία της Ελευσίνας υπό τύπον μωσαϊκού, θησαυρίζοντας και τοποθετώντας στο πλαίσιο μιας μεγάλης αφήγησης τις μικροϊστορίες των κατοίκων για τη ζωή και τη σχέση τους με την πόλη.

Τετάρτη
22 Μαΐου
2024
Οι Ταινίες της Τετάρτης – 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης
18:30 - 23:30

Π ρ ό γ ρ α μ μ α    Π ρ ο β ο λ ώ ν  -   Σ υ ν ό ψ ε ι ς

6.30μμ-8.00μμ

ΛΕΝΑΚΙ ΔΥΟ ΦΩΤΙΕΣ Κ ΔΥΟ ΚΑΤΑΡΕΣ, Δημήτρης Ινδαρες, 72’

Η υπόθεση εμπρησμού ενός πατρογονικού πύργου στο Λειβάρτζι Καλαβρύτων έρχεται στο φως μέσω κάποιων χειρογράφων. Ο έρωτας της Ελένης και του Λιμάζαγα, λίγο πριν από την Επανάσταση του 1821, και μια γονική κατάρα, στοιχειώνουν την ιστορία της οικογένειας και του χωριού. Το δημοτικό τραγούδι της Ελένης οδηγεί την αναψηλάφηση ενός παρελθόντος που μοιάζει με παραμύθι.

ΤΕΙΧΗ, Χρηστος Σαρρης, 13’

Μέσα στα Τείχη μιας φυλακής, εξερευνάται βαθιά η εσωτερική ανάλυση του ταξιδιού ενός κρατούμενου, ερευνώντας τα όνειρα, τις ελπίδες και τις σκληρές αλήθειες της ύπαρξης. Η ταινία, καθώς και το πρωτότυπο τραγούδι από την Αμερικανίδα μουσικό Λόρα Τζέιν Γκρέις, εμπνέεται από το ομώνυμο ποίημα του Κ.Π. Καβάφη.

ΙΛΑΤΣ, Ε.Λαλουδακη-Μ.Πιτσοκαρο, 11’

Ορμένιο, παραμεθόριος. Δύο φωνές, μάνα και κόρη, ανασύρουν προσωπικά βιώματα: εμφύλιος, εξορία, μετανάστευση. Η αφήγησή τους έχει την αξία της προφορικής ιστορίας, αλλά δεν μένει εκεί. Η Κοκόνα και η Χρυσούλα μιλάνε για την ανάγκη των ανθρώπων να συμφιλιωθούν με τα τραύματα του παρελθόντος τους. Ιλάτσ’ στη διάλεκτο της Ανατολικής Ρωμυλίας σημαίνει «γιατρικό».

8.00-9.30μμ             

VANESSA VINSON VIBES, Ανδρεας Σιαδημας, 92’

Η Βανέσσα καλείται να βρει τον εαυτό της απέναντι σε στόχους-βουνά που η ίδια ορθώνει μπροστά της. Προσπαθεί να δώσει νόημα στις ορειβατικές αποστολές της προωθώντας τις οικολογικές της ανησυχίες και τη social media ταυτότητά της. Οι ρόλοι της είναι πολλοί και αυτό κάνει τα ερωτήματα πιο σύνθετα και ό,τι διακυβεύεται να ισορροπεί επικίνδυνα.

9.30μμ-11.30μμ

Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ, Στελιος Χαραλαμποπουλος, 100’

Δύο πολιτικές δίκες και εκτελέσεις έχουν αφήσει ανεξίτηλο ίχνος στην μετεμφυλιακή Ελλάδα. Η δίκη του Νίκου Μπελογιάννη και η δίκη του Νίκου Πλουμπίδη. O Πλουμπίδης, όμως, έφυγε μόνος, συκοφαντημένος, ατιμασμένος. Το προσωπικό δράμα και το συλλογικό πεπρωμένο συνδιαμορφώνουν αυτόν τον προμηθεϊκό ήρωα που μοιάζει να πηγάζει από αρχαία τραγωδία.

Πέμπτη
23 Μαΐου
2024
Οι Ταινίες της Πέμπτης – 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης
18:30 - 23:30

Π ρ ό γ ρ α μ μ α    Π ρ ο β ο λ ώ ν  -   Σ υ ν ό ψ ε ι ς

6.30μμ-8.00μμ

ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΗΡΩΙΚΟΙ ΟΙΚΟΔΟΜΟΙ, Γιάννης Ξυδάς, 57’

Οι απεργιακές κινητοποιήσεις των οικοδόμων φέρνουν σημαντικές εργασιακές κατακτήσεις, όπως είναι η ασφάλιση, η εργασία σε συνεχές ωράριο, τα δωροεπιδόματα και το μπλόκο στην αστυνομική παρουσία στις συνελεύσεις τους. Ταυτόχρονα ορθώνουν και πολιτικό ανάστημα, με αιτήματα όπως η απόσυρση των βάσεων των ΗΠΑ, η ειρήνη και το Κυπριακό.

ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ ΤΟΥ ΣΥΛΕΚΤΗ ΣΕ ΩΡΙΜΗ ΗΛΙΚΙΑ,  Παναγιώτης  Ευαγγελίδης, 56’

Όταν ήταν τεσσάρων χρονών, η Μαρία Κάλλας τον πήρε και τον χόρεψε στην αγκαλιά της. Στα είκοσί του, και αφού εκείνη είχε πια «φύγει», άρχισε να την ανακαλύπτει και να εκστασιάζεται. Δεν πήγε ποτέ του διακοπές, κάθε δραχμή και ευρώ που έβγαζε, πήγαινε σε ηχογραφήσεις, βιβλία, φωτογραφίες, αφίσες, προγράμματα δικά της, άλλωστε τα λεφτά δεν περίσσευαν. Παράλληλα με τη δική του ζωή, με τις διπλές δουλειές που έκανε για να τα βγάλει πέρα, με τις ατυχίες, τις ερωτικές απογοητεύσεις, τους ζηλόφθονους φίλους, το ατύχημα που του στοίχισε δέκα εγχειρήσεις και μια αναπηρία, μεγάλωνε και η συλλογή. Στοιχειωμένος από τις δύο γυναίκες της ζωής του, την πρόωρα χαμένη μητέρα του και την Ντίβα, διαρκή αναφορά και δόξα του, μεγάλωσε και ολοκληρώθηκε κι αυτός μαζί με την συλλογή του. Τώρα είναι ήρεμος και με πολλές χαρές και μνήμες από τη ζωή του, και ονειρεύεται ένα απογευματάκι να του χτυπήσει την πόρτα η μάνα του και να πιούνε μαζί έναν καφέ. Θα τα θυσίαζε όλα για αυτό, ακόμα και τη συλλογή του.

8.00-9.30μμ             

Η ΚΛΑΙΡΗ ΤΙ ΚΑΝΕΙΣ;, Χρύσα Τζελέπη, 77’

Σ’ ένα διαμέρισμα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, η Μαρία και η μητέρα της η Βάγια συγκατοικούν παλεύοντας με τη φθορά του χρόνου και την απώλεια της μνήμης. Η βύθιση της Βάγιας στην άνοια μετατρέπει τη σχέση τους σε ένα καθημερινό τελετουργικό φροντίδας. Μια δύσκολη καθημερινότητα, την οποία οι δύο γυναίκες την αντιμετωπίζουν με χιούμορ και τρυφερότητα.

9.30μμ-11.30μμ

ΣΥΛΒΙΑ ΡΟΜΠΙΝ, Παναγιώτης Ευαγγελίδης, 106’

«Το Σύλβια έχει ομοιότητες με το Σοφία, το Ρόμπυν είναι απ τον Ρομπέν των Δασών». Υπάρχει αρχή αλλά όχι μέση και τέλος στις διαρκείς μεταμορφώσεις, ανακαλύψεις, αυτοπροσδιορισμούς και επανεφευρέσεις του εαυτού στην πορεία της ανάδυσης και της κατασκευής τού τι είμαστε, ποιο είναι το φύλο μας, πώς μπορούμε να επικοινωνήσουμε με το έξω και τους άλλους. Το σώμα και οι επιθυμίες μας μπορούν να χωρέσουνε σε λέξεις; Kαι ποιες είναι αυτές κάθε φορά; Για τη Σύλβια το μεγαλύτερο πράγμα θα ήταν να μπορεί να μιλάει και να υπάρχει κάποιος να την ακούει. Τα φώτα μιας μοναχικής παράστασης αναβοσβήνουν και φωτίζουν τα σκοτάδια.

Παρασκευή
24 Μαΐου
2024
Οι Ταινίες της Παρασκευής – 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης
18:30 - 23:30

Π ρ ό γ ρ α μ μ α    Π ρ ο β ο λ ώ ν  -   Σ υ ν ό ψ ε ι ς

6.30μμ-8.00 μμ

ΛΩΞΗ, Θαν.Καφετζής-Δημ.Ζάχος, 87’

Η Λωξάνδρα, ένα κορίτσι με σύνδρομο Down, καλείται να συμμετάσχει στη νέα παραγωγή στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Η μητέρα της αποφασίζει να δεχτεί την πρόσκληση, θεωρώντας ότι είναι για το καλό της κόρης της. Η Λωξάνδρα θα παλέψει σκληρά για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της νέας πραγματικότητας. Θα τα καταφέρει;

8.00-9.30 μμ             

UNCLICKABLE, Μπάμπης Μακρίδης, 74’

Καλώς ήρθατε στον σκοτεινό κόσμο της ψηφιακής διαφημιστικής απάτης, τη μεγαλύτερη πηγή εσόδων του οργανωμένου εγκλήματος μετά τη διακίνηση ναρκωτικών. Ένα πρώην στέλεχος του χώρου αποκαλύπτει πώς γίνεται, ποια είναι τα θύματά της και ποιος είναι ο ρόλος της Google και του Facebook στο παιχνίδι.

9.30μμ-11.30μμ

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ, Ελίνα Ψυκου, 109’

Η Ρόμπιν είναι έγκυος, αλλά δε θέλει να γίνει μητέρα. Η Κατερίνα θέλει αλλά δεν μπορεί. H Κική θέλει απλώς να πεθάνει με αξιοπρέπεια. Όμως η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία αντίστοιχα δεν είναι νόμιμες στις χώρες τους. Τα Αδέσποτα κορμιά εξερευνούν τη σωματική αυτονομία σε μια Ευρώπη, όπου επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς, να καταναλώσεις ελεύθερα αλλά όχι απαραίτητα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς.

Παρασκευή
24 Μαΐου
2024
Βιβλιοπαρουσίαση “Νήσος Κίρκη”
Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης (στην αυλή με τα χαμάμ)
19:30

του Πασχάλη Κατσίκα

Η Φιλοπρόοδη Ένωση Ξάνθης και οι εκδόσεις Δρόμων σας προσκαλούν στην παρουσίαση της τελευταίας ποιητικής συλλογής του Πασχάλη Κατσίκα με τίτλο «Νήσος Κίρκη» που θα λάβει χώρα στην Αυλή με τα Χαμάμ, στο Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης, την Παρασκευή 24 Μαΐου, στις 19:30

Για την ποιητική συλλογή θα μιλήσουν οι:

  1. Ελένη Εφραιμίδου, ποιήτρια-συγγραφέας
  2. Θανάσης Μουσόπουλος, φιλόλογος-συγγραφέας
  3. Λαμπρινή Γλερίδου, φιλόλογος

Ποιήματα θα διαβάσει ο συγγραφέας.

Λίγα λόγια για το βιβλίο:

Η «Νήσος Κίρκη» (εκδ. Δρόμων, 2024) αποτελεί την πέμπτη χρονολογικά ποιητική δουλειά του Πασχάλη Κατσίκα. Πρόκειται για μία συλλογή από 47 σύντομα, πυκνά, απαιτητικά και υπαινικτικά ποιήματα που προσκαλούν σε πολλαπλές αναγνώσεις. Αποτελείται από τέσσερις ενότητες, οι οποίες ορίζονται αντίστοιχα από τέσσερα ποιήματα, των οποίων η στοίχιση γίνεται στο δεξί μέρος της σελίδας. Η μνήμες γύρω από το χωριό του, την Κίρκη (Έβρου), ο έρωτας, ο θάνατος, το παραμύθι, η πτήση, η προσγείωση αποτελούν βασικές θεματικές της συλλογής. Ο λόγος είναι λιτός, αφαιρετικός και οικονομημένος. Η αγάπη και ο φόβος της, το κατακάθι των στεναγμών, η ψύχραιμη μελαγχολία και η μετρημένη χαρά· η απορία της ύπαρξης και το μυστήριο του θανάτου, δυναμιτίζουν την αναζήτηση μιας βαθύτερης ουσίας. Είναι μια ποίηση υπαρξιακή που προχωράει στο μεδούλι της ανθρώπινης ουσίας δίχως να βαραίνει: με έναν παρήγορο και ανάλαφρο στοχασμό.

Σάββατο
25 Μαΐου
2024
Συζήτηση με την σκηνοθέτιδα Αντα Πίτσου μετά την προβολή της ταινίας της «ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ Η ΜΝΗΜΗ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΘΥΜΑΤΑΙ»
Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης
20:00

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ - ΦΙΛΟΠΡΟΟΔΗ ΕΝΩΣΗ ΞΑΝΘΗΣ

26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης-ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ ΤΑΞΙΔΙ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΞΑΝΘΗ

Π  Ρ Ο Ο Ρ Ι Σ Μ Ο Σ    Τ Α Ξ Ι Δ Ι

Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων και προβολών του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στην πόλη μας η Κινηματογραφική Λέσχη ΦΕΞ Ξάνθης  η οποία συνεχίζει τις προβολές των ταινιων του 26ου ΦΝΘ καθημερινα από τη Δευτέρα 20 έως την Κυριακή 26 Μαίου 2024 στο Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης 6:30μμ-11:00μμ,  φιλοξενεί την σκηνοθέτιδα ΑΝΤΑ ΠΙΤΣΟΥ το Σάββατο 25 Μαίου 8:00μμ για μια συζήτηση μετά την προβολή της ταινίας της «ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ Η ΜΝΗΜΗ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΘΥΜΑΤΑΙ», η οποία συμμετείχε στο 26ο  Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και διακρίθηκε με το Βραβείο Κοινού FISHER.

Αποχαιρετισμός: Ξαφνικά η μνήμη άρχισε να θυμάται

Mία ταινία για την άνοια, την φροντίδα, το τραύμα και την στοργική σχέση μητέρας και κόρης.

Σύνοψη της ταινίας

Η διακεκριμένη Ελληνίδα ψυχοθεραπεύτρια Τούλα Βλαχούτσικου, πλέον κατάκοιτη και με άνοια, όταν αρχίζει να χάνει τη μνήμη της, γράφει ένα βιβλίο με ιστορίες για τη μνήμη. Είκοσι χρόνια αργότερα, η κόρη της, η οποία έχει αναλάβει τη φροντίδα της, κάνει μία ταινία βασισμένη στις ιστορίες αυτές, αλλά και σε συνεντεύξεις ανθρώπων που την γνώριζαν προσωπικά.

Ξεφεύγοντας από την πεζότητα της βιογραφίας, η ταινία ακολουθεί μια πιο ουσιώδη εξερεύνηση του εσωτερικού κόσμου της μητέρας από την κόρη της, αποτελώντας ταυτόχρονα μια προσπάθεια κατανόησης της μνήμης σε σχέση με τα τραύματα της παιδικής ηλικίας, αλλά και με τους ανθρώπους που είναι παρόντες στις διάφορες στιγμές της ζωής μας.

Πρόκειται για το πρώτο ντοκιμαντέρ της σκηνοθέτιδος. Η ταινία είναι παραγωγή της εταιρίας Maketa Media σε συμπαραγωγή με την Basement Productions.

Έτος παραγωγής: 2024

Χώρα παραγωγής: Ελλάδα

Διάρκεια: 40 λεπτά

Γλώσσα: ελληνικά με αγγλικούς υπότιτλους

Σκηνοθεσία-Αφήγηση: Άντα Πίτσου

Παραγωγή: Εύη Στάμου

Φωτογραφία-Μοντάζ: Πιέτρο Ραντίν

Σκηνογραφία-Ενδυματολογία: Λουκία Μινέτου

Παραγωγή ήχου: Νίκος Γιατράκος

Ηχοληψία: Εύη Στάμου

Μιξάζ- Sound design: Κώστας Σαβουιδάκης

Color Grading: Δημήτρης Παναγόπουλος

Μουσική: ‘Αντα Πίτσου

Υποτιτλισμός: Δήμητρα Παγανοπούλου

Κοριτσάκι: Ραλλού Γιαννακούρου

Μίλησαν οι: Άγγελος Μίχας / Χριστίνα Βλαχούτσικου / Πόλα Καραντάνα

Παραγωγή: Maketa Media

Συμπαραγωγή: Basement Productions

Βιογραφικό της σκηνοθέτιδας

Η Άντα Πίτσου σπούδασε στην Αμερική και πήρε πτυχίο με διπλή κατεύθυνση, στο τραγούδι και τη σύνθεση, από το Bennington College του Βερμόντ και μεταπτυχιακό στη σύνθεση στο New England Conservatory της Βοστώνης. Ξεκίνησε την καριέρα της τραγουδώντας σε συναυλίες του Μάνου Χατζηδάκη και συνέχισε γράφοντας μουσική για θέατρο, χορό, μιμική και video art (Δανάη Στράτου). Η προσωπική της δισκογραφία αριθμεί 7 cd τα οποία κυκλοφόρησαν μεταξύ 2003 και 2018. Το 2018 εισήχθη στη σχολή Σταυράκου στο τμήμα σκηνοθεσίας. Έχει σκηνοθετήσει τρεις σπουδαστικές ταινίες μεταξύ των οποίων η μικρού μήκους ‘Violence Unseen’ (βραβείο στο International Video Poetry Festival Athens και πρώτο βραβείο στο Festival Largos y Cortos de Santiago). Το πρώτο της ντοκιμαντέρ με τίτλο «Αποχαιρετισμός: Ξαφνικά η μνήμη άρχισε να θυμάται» (40’, 2024) έκανε πρεμιέρα στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, όπου απέσπασε το βραβείο κοινού ελληνικής ταινίας κάτω των 50 λεπτών.

Λινκ για το teaser της ταινίας: https://vimeo.com/919955511

Σάββατο
25 Μαΐου
2024
Οι Ταινίες του Σαββάτου – 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης
18:30 - 23:30

Π ρ ό γ ρ α μ μ α    Π ρ ο β ο λ ώ ν  -   Σ υ ν ό ψ ε ι ς

6.30μμ-8.00 μμ

ΣΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΚΟΙΝΟΥ, Νικόλας Ποττακης, 73’

Ο Λάμπρος Φισφής ετοιμαζόταν να γίνει ο πρώτος Έλληνας κωμικός που θα έπαιζε σε μεγάλο στάδιο. Ήρθε η πανδημία και πλέον καλείται να παίξει χωρίς κοινό. Αυτή είναι μια ιστορία επιμονής, υπέρβασης των εμποδίων, πάλης στο άγνωστο και ελπίδας πως θα διατηρηθούν ζωντανά τα σημαντικά πράγματα στη ζωή, λίγα γέλια και μια καλή παρέα.

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΙΜΟΠΟΥΛΟΣ  ο άνθρωπος που μας ταξίδεψε στο σύμπαν  24’

«Είμαστε όλοι αστρόσκονη» συνήθιζε να λέει ο αστροφυσικός Διονύσης Σιμόπουλος (1943-2022), ο οποίος έστησε και διηύθυνε επί 40 χρόνια το πρώτο πλανητάριο στην Ελλάδα, κι έτσι γνώρισε το σύμπαν σε εκατομμύρια Έλληνες με ντοκιμαντέρ, διαλέξεις, τηλεοπτικές εκπομπές, αλλά και βιβλία. Το ντοκιμαντέρ αυτό εστιάζει στη συναρπαστική ζωή του.

8.00-9.30 μμ             

ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ Η ΜΝΗΜΗ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΘΥΜΑΤΑΙ, Άντα Πίτσου, 40’

Η διακεκριμένη ψυχοθεραπεύτρια Τούλα Βλαχούτσικου, πλέον κατάκοιτη και με άνοια, όταν αρχίζει να χάνει τη μνήμη της αποφασίζει να γράψει ένα βιβλίο με ιστορίες για τη μνήμη. Είκοσι χρόνια αργότερα, η κόρη της, η οποία έχει αναλάβει τη φροντίδα της, κάνει μια ταινία βασισμένη σε αυτές τις ιστορίες, αλλά και σε συνεντεύξεις ανθρώπων που τη γνώριζαν προσωπικά. Μια ταινία για την άνοια, την φροντίδα, το τραύμα και τη στοργική σχέση μητέρας και κόρης. Βραβείο κοινού για την ταινία  στο 26ο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΗ ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΔΑ ΑΝΤΑ ΠΙΤΣΟΥ

9.30μμ-11.30μμ

142 ΧΡΟΝΙΑ, Στέλιος Κούλογλου, 74’

Στις ελληνικές φυλακές βρίσκονται καταδικασμένοι χιλιάδες πρόσφυγες ως διακινητές. Ο διασώστης Ιάσονας Αποστολόπουλος συμμετέχει σε μια διεθνή προσπάθεια για να σωθούν 3 αθώοι άνθρωποι. Ο πρώτος έχει καταδικαστεί σε 142 χρόνια φυλάκισης και οι άλλοι δύο σε 50. Σε ένα δικαστικό θρίλερ που διαρκεί πάνω από έναν χρόνο, θα δικαιωθεί ο αγώνας τους για την ελευθερία;

Κυριακή
26 Μαΐου
2024
Οι Ταινίες της Κυριακής – 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης
18:30 - 23:30

Π ρ ό γ ρ α μ μ α    Π ρ ο β ο λ ώ ν  -   Σ υ ν ό ψ ε ι ς

6.30μμ-8.00μμ

ΜΕΤΑΒΑΣΗ, Δομήνικος Ιγνατιάδης, 71’

Η Ευγενία είναι ιδεαλίστρια και θυμωμένη με όλα. Κρατάει ημερολόγιο στο οποίο μιλά τον εαυτό της στο τρίτο ενικό, σαν να ήταν μια ηρωίδα που επιστρέφει στην αγκαλιά της φύσης προκειμένου να την καταγράψει. Στόχος της είναι η διείσδυση στη ζωή ενός ζευγαριού νομάδων βοσκών και η κατανόηση του δικού τους τρόπου νοηματοδότησης ή ερμηνείας του κόσμου.

8.00-9.30μμ    

Η ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΩΝ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ, Βλ.Νικολουζος, 93’

Η χώρα των λησμονημένων τραγουδιών είναι μια ταινία τεκμηριώσης που πραγματοποιήθηκε μέσα από μια συλλογική δημιουργική συνεργασία μεταξύ του Deep Forest Foundation και των αυτόχθονων κοινοτήτων που κατοικούν στο δάσος του Αμαζονίου. Σκιαγραφεί στιγμές από τη ζωή και τις τελετουργικές πρακτικές των Kaxinawa huni kuin, Awa, kayapo, Matis, enawene nawe και shipibo. Μέσα από έναν αρχαίο μύθο θεογονίας που διατρέχει την ταινία ως επαναλαμβανόμενο μοτίβο αφήγησης, κανείς μπορεί να βυθιστεί στον ιδιαίτερο πολιτισμό τους και τα κοσμολογικά τους οράματα, συνδέοντας ταυτόχρονα το παρελθόν και το παρόν τους, μέσα από ένα σπάνιο φωτογραφικό αρχειακό υλικό του 20ού αιώνα.

9.30μμ-11.30μμ

GAS STATION OR THE PIGEONS OF LAHORE, Θωμάς Σιδέρης, 105’

Οι παράλληλες ιστορίες τεσσάρων Πακιστανών μεταναστών στην Ελλάδα δίνουν την αφορμή στον σκηνοθέτη να αναψηλαφήσει την ιστορία του πατέρα του, που ήταν εργάτης στη Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος. Στο φόντο βρίσκεται ένα πολύνεκρο ναυάγιο, το κολαστήριο των μεταναστών στη Λιβύη και ένα έγκλημα (πιθανότατα ρατσιστικό) που διαπράττεται κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.