Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα

Αν ήμουν μουσείο...

Αν ήμουν μουσείο...

 

Σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος:

Νάγια Δαλακούρα, αρχαιολόγος-μουσειολόγος/μουσειοπαιδαγωγός

Γιώργος Κυριακίδης, ιστορικός

 

Τάξη: Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού
Διάρκεια: 90΄
Τόπος: Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Ξάνθης
Ημέρες διεξαγωγής: Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη
Ώρες διεξαγωγής: 09:00 και 11:00
Αριθμός μαθητών: έως 20
Θέμα: η εξοικείωση με τη ζωή τον 19ο αι σε ένα αρχοντικό της Ξάνθης και η μουσειοποίηση της ζωής του παρελθόντος
Ερμηνεία/εμψύχωση: Γιώργος Κυριακίδης, ιστορικός
Κόστος συμμετοχής: 3€/ανά άτομο

Η δομή του εκπαιδευτικού προγράμματος

1. Εισαγωγική ενότητα για τη ζωή στο αρχοντικό Κουγιουμτζόγλου τον 19ο αι
(15 λεπτά)

Μέσα από ελεύθερη συζήτηση, τη χρήση πολυτροπικών εργαλείων  και τον συντονιστικό ρόλο του ερμηνευτή, αξιοποιώντας τη μαιευτική μέθοδο και την ψηφιακή τεχνολογία οι μαθητές θα συζητήσουν για τον κόσμο των μουσείων και θα γνωρίσουν στοιχεία για τη ζωή στην πόλη της Ξάνθης του 19ου αι.

2.Ανάληψη ρόλων και δραστηριότητα ανακάλυψης στον εκθεσιακό χώρο (30 λεπτά)

Οι μαθητές αναλαμβάνουν υπαρκτούς κατά το παρελθόν ρόλους, διεξάγουν πολυαισθητηριακή έρευνα και ανακαλύπτουν πληροφορίες για τη ζωή των ενοίκων στο αρχοντικό Κουγιουμτζόγλου, πριν τη μετατροπή του σε μουσείο. Με τον τρόπο αυτό ενεργοποιούνται διαφορετικές αισθήσεις και ενδυναμώνεται η βίωση του εκθεσιακού χώρου και η αυτόβουλη στάση τους για την  άμεση επαφή με τα εκθέματα. Παράλληλα ενισχύεται η αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών.

3. Εικαστική δημιουργία: αν ήμουν μουσείο… (40 λεπτά)

Ενισχύοντας τις δεξιότητες των πολυγραμματισμών, οι μαθητές μεταφέρουν τη μουσειακή εμπειρία τους ως προσωπική δημιουργική έκφραση καλλιεργώντας μια προσωπική σχέση με τον χώρο και τα εκθέματα.

 4. Αξιολόγηση (5 λεπτά)

Οι μαθητές αξιολογούν το πρόγραμμα και εκφράζουν τα συμπεράσματά τους για τις πτυχές του παρελθόντος βίου της Ξάνθης που ανακάλυψαν.

 

 

Οι στόχοι του εκπαιδευτικού προγράμματος

ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ

  • Η εξοικείωση με τον χώρο του μουσείου
  • η αναγνώριση και η εξοικείωση με τις διαφορετικές  κατηγορίες των εκθεμάτων του μουσείου
  • η σύνδεση των ιστορικών γεγονότων με τα εκθέματα του μουσείου
  • η γνώση για την έννοια ενός μουσειακού χώρου και μιας αρχοντικής οικίας
  • η αξιοποίηση τεχνικών της δημιουργικής γραφής στο πλαίσιο της μουσειακής μάθησης

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΙ

  • η ενεργή συμμετοχή σε θέματα που αφορούν το παρελθόν, την πόλη και τον άνθρωπο
  • η θετική στάση απέναντι στον νεότερο πολιτισμό
  • η θετική στάση απέναντι στο μουσείο και η αναγνώρισή του ως χώρου δημιουργικής έκφρασης

ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΟΙ

  • η αξιοποίηση της φαντασίας ώστε να ανατρέξουν νοερά στο ιστορικό παρελθόν
  • η προσωπική έκφραση με αφορμή τα εκθέματα

ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ

  • η ανάπτυξη ενδιαφέροντος για την τοπική πολιτιστική κληρονομιά

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ

Κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος θα χρησιμοποιηθούν πολυτροπικά εργαλεία μάθησης προκειμένου να κατακτηθεί η νέα γνώση με τρόπο ενεργητικό, επαγωγικό και πολυαισθητηριακό.

Οι δραστηριότητες βασίζονται στις θεωρίες του κονστρουκτιβισμού, της ανακάλυψης και της πολλαπλής νοημοσύνης, οι οποίες βρίσκουν εφαρμογή στη μουσειακή μάθηση, αξιοποιούν τα βιώματα, ενισχύουν τα κίνητρα των μαθητριών/ών, προωθούν την ενεργοποίηση των αισθήσεων και ανταποκρίνονται σε διαφορετικούς τρόπους μάθησης.

Κύρια επιδίωξη του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η ενίσχυση της ενσυναίσθησης, μέσω

της διαδραστικότητας και της πολυαισθητηριακής προσέγγισης, σε συνάφεια με τις σύγχρονες επιταγές των επιστημών της μουσειολογίας και της μουσειακής αγωγής.

 

 

Πληροφορίες

Λαογραφικό και Ιστορικό Μουσείο Ξάνθης
Αντίκα 7, 67132, Ξάνθη – Τηλ: 25410 25421

Για περισσότερες πληροφορίες για τους εκπαιδευτικούς παρακαλούμε όπως συμπληρώσετε αίτηση ενδιαφέροντος εδώ.